Translate

Sök efter...

onsdag 3 september 2014

Vattendjur - med orättvisa livsförhållanden

Hej.

Det är någonting som jag tänkt på under en längre tid, någonting som kan vara värt att ta upp. Detta skulle jag talar om nu går lite emot vad jag själv gör... Vad kan det då vara?
   Jo, idag är fiske en väldigt populär aktivitet att syssla med. Detta kan vara allt från fiske någon gång om året till att ha det som fritidsintresse eller kanske rent av sportfiske. Många av oss ser inte fiskarna på samma sätt som vi ser många andra djur, t ex våra husdjur. Precis som masken som levandes krokas på den sylvassa kroken så lider också fiskarna på olika vis. 
   Första steget för fisken börjar när de "nappat" på masken som sitter fastkrokad på kroken. Därefter för vi fiskespöet till höger och vänster, upp och ner för att lyckas få upp vårt bete. I vattnet dras fisken smärtsamt in mot land! 
   I steg två gäller det att kroka av fisken från kroken och vi alla är väl medvetna om hur det går till. Fiskens lidande fortsätter här...
   Nästa steg. Steg nummer tre innefattar att döda fisken efter två tidigare steg av smärtsamt fullt. Det är egentligen för sent att döda djuret efter att två steg redan passerat...Det borde ha gått fortare.
   När man nu lyckats få fisken fri från smärtan skall den rensas och tillagas. Det är ett riktigt vidrigt liv för en fisk! En fisk ÄR ett djur. Men som jag själv sade i början så är jag egentligen inte rätt person att tala om just detta ämne då jag själv fiskar. Det kan förekomma någon gång om året. Därför kommer jag att tala ett steg längre vad gäller vattendjur.
   
Tiotals miljoner utsätts varje år för något som kallas "hajfening." Det innebär att man fångar in hajar och skär av deras fenor som sedan används till hajsoppa som tyckts vara en omtyckt rätt av många. Bland annat uppskattat från länder i mellan Östern men verkligen inte uppskattat av hajen. Det går till på så vis att man skär av fenorna och dumpar sedan ofta hajarna i havet igen där de sedan tvingas bemöta en plågsam död. Till detta hör att hajarna är i livet och fullt medvetandes när detta sker. Om man nu måste ha hajsoppa så anser jag att det lämpligaste sättet vore att fånga haj och ta fenan efter att deras livslampa slocknat. Eventuellt skippa soppan totalt! Jag har aldrig smakat hajsoppa men jag mår kanon ändå. Likaså hajen som fortfarande simmar fritt i de öppna haven!
   Länderna som importerar flest hajfenor är Hong kong & Kina. Spanien är också det land som fiskar mest hajar och efterfrågan på fenor har ökat runt om i världen! 
   Det är här i EU lag på att man skall inte få ta till vara på hajfenan OM kropparna dumpas i havet då de ser att detta är fel på alla vis! 
   Tyvärr så finns det tjuvjägare som trots det bryter mot lagen och fångar hajar ändå för att sedan ta till vara på fenan... Men varför gör man detta för då kan man fråga sig. Varför MÅSTE hajsoppa få finnas när det finns bättre alternativ? Jo det kan ja förklara. Hajfenor är till skillnad från hajkroppen väldigt värdefull och man kan lyckas få sålt dessa för upp till 400dollar/kg vilket motsvarar ungefär 2 400 kr/kg. 

Detta tycker jag låter vidrigt. Till skillnad från fisken så dumpar vi inte levande fisk i vattnet utan avslutar deras lidande efter fångst. Åtminstone jag gör så och förhoppningsvis också du OM du fiskar eller har fiskat. Hajen dumpas ofta i havet och får av fiskarna en gåva. En gåva som innefattar lidande och rena mardrömmen att avsluta sitt liv på. Det är verkligen verkligen elakt!  

Källa: 




"Continue to read, share, talk and never stop believing."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar