Translate

Sök efter...

onsdag 20 augusti 2014

Kupera öronen på hund?

Hur skulle du känna? Vi börjar där.
   Du ligger hjälplös på operationsbordet, öronen gör ont och du är utan aning om vad som sker. Saxen syns till...blodet droppar, blodet rinner. Allt är från dig men du vet ännu inte vad som sker eller vad som kommer att hända här näst. Beskrivningen är bara en bråkdel av den verkliga känslan.
   Precis så känner ett mycket stort antal hundar varje dag världen över. Det jag talar om är kupering.
Människor väljer att kupera sina hundars öron oftast av skönhetsskäl. Man vill att sina hundar ska se så snygga och ståtliga ut som möjligt. Man vill få dem att se "coolare" ut så man väljer att göra detta ingrepp.
   Att kupera innebär att man klipper av en del av örat för att sedan sy fast det för att hunden skall få stående öron. Som sagt sker detta oftast på grund av skönhetsskäl och människans hänsynslösa tänkande. Det finns dock undantag då man kuperar. Exempel på det kan vara "jakthundar" då de springer löst i skogen bland buskar och grenar och riskerar att få öronen skadade. Jag själv tror inte att det förekommer så pass ofta att man ska behöva kupera öronen på hunden i fråga. Jag tror på att andra och bättre lösningar finns!!! Jag tror på Sverige.
   I Sverige har vi djurskyddslagen som skyddar våra djur från att bli illa behandlade. Den har haft väldigt stor inverkan om man jämför med andra länder som däremot inte står under djurskyddslagen.
 Några av de hundraser som främst blir kuperade av människor är dessa tre men också väldigt många andra.

(Före och efter kupering.)

- Amstaff





-Pitbull





-Doberman




Personligen är jag emot det här med kupering för utseendesyfte då jag anser att det är onödigt! Hundarna är fina som de är och jag tycker att det minsta vi kan göra för dem är att låta bli sådant. Ärligt talat så är hundarna finare med öronen hängandes som de ska ha. De är alla vackra individer både på in och utsida. <3
   Jag kommer här visa er en video på cirka åtta minuter där de kuperar öronen på en hund. Det som visas är hur man går tillväga. Varnar till känsliga tittare då ni kommer att få se allt från början till slut.
   Jag hoppas att ni tänker på detta när ni ser hundar med öronen på det här viset från och med nu. Vare sig du är en hundvan människa eller inte. Kupering är inget medfött, endast människans verk.....
   (En liten sak som jag vill nämna är något som jag själv upptäckte nu men inte sett tidigare. Jag var ute på internet för att leta upp dessa bilder som jag publicerat och insåg då att de allra, allra flesta hundbilderna på dessa raser är med öronen kuperade. Bli inte lurade av det! Hundarna ska inte se ut så.)
   Tack för att ni läste och här har ni länken: https://www.youtube.com/watch?v=d4KMM4NlCSw

Detta är endast kupering i stora drag. Det finns mycket mer att berätta. Det tar vi vid ett senare tillfälle. 
Hej då så länge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar