Translate

Sök efter...

söndag 13 juli 2014

Del 2 i Människans blinda syn på hunden

Del 2.
(Fortsättningen på föregående blogginlägg. Läs föregående blogginlägg först)

Rubriken säger en del men långt ifrån allt. Kanske är du en av dem som behöver se allt med andra ögon? Kanske är du den som inte fått höra allt från olika perspektiv, eller kanske är du den som redan nu står på min sida och vill hjälpa andra att förstå. Tillsammans vet jag att vi kan hjälpa varandra, dela våra kunskaper och sprida vidare till de som behöver dem. Det enda som krävs är förståelsen och den är jag med och delar med mig utav. 
   Många människor anser att det finns vissa hundraser som är livsfarliga! Sådana som inte bör vara tillsammans med barn eller andra hundar, eller kanske till och med inte med människor i allmänhet. Dem raserna är främst Rottweiler, Pitbull och Amstaff. Dessa raser har gemensamt att vara stora och kraftigt uppbyggda av muskler. Dem har motvilligt fått ryktet att vara "livsfarliga" utav allt för många människor i vår värld. De som sprider dessa rykten har INGEN aning om hur hundar är och hur dem tänker! 
   Nu kommer jag att dra ett exempel på två olika hundraser som ställs inför samma händelse. 
(Detta är bara ett exempel.)

Du är på din lördagspromenad vid lunchtid. Du går med hörlurar i öronen, tittar runt på naturen och bara andas in den friska luften. Snart går du förbi grannens staket och råkar missa hunden som är på andra sidan staketet. Hunden flyger upp av ren reflex då den blir skrämd ! I det här fallet är det en Rottweiler. Rottweilern skäller till och visar dig tänderna på nära håll och du blir självklart rädd! Det är ju trots allt en stor hund, en ras du tidigare hört skall vara livsfarlig och opålitlig! Snabbt som ögat ryggar du tillbaka och går bort från staketet! Du hör hundens ägare ropa på hunden men den kommer inte. Hon/han står fortfarande och skäller på dig vid staketet. Du går sedan tillbaka hem och beroende på vem du är, så är frågan vad gör du då? 
   Är du en oförstående människa som inte alls är van vid hundar och inte kan något om hundar kanske du ringer polisen och gör en anmälan på hunden? "Den här Rottweilern är farlig och opålitlig och den attackerar människor." Kanske är det så du gör? Men innan du tänker den tanken.......Tänk då på Varför är hunden sådär? Är den verkligen farlig? Ville den attackera dig? Var det ens en attack? Kanske den bara ville skydda sitt revir och sin familj? Precis som du själv skulle göra om någon kom nära din familj....Ring inte polisen det första du gör...det finns andra saker du kan göra först. 
Du kan börja med att ringa ägaren när du kommit hem och lugnat ner dig efter händelsen. Reda ut vad som hänt och kanske du till och med får komma på en fika och lära känna hunden närmare. Den hunden kanske är stadens underbaraste och snällaste hund som bara vill sina familj väl. Vad du än gör, börja aldrig snacka skit om hunden utan att veta mer än dagens inträffande. Då är du inte bättre själv en hundägaren som inte tog sitt ansvar att hämtade in hunden, snarare värre... Du sprider rykten som kanske inte alls är sanna. Du sätter hunden och ägaren i en svår situation. En situation som kan va knepig att ta sig ur. Så tänk igenom ditt agerande. 
Nu till det andra exemplet. 
Du är på din lördagspromenad vid lunchtid. Du går med hörlurar i öronen, tittar runt på naturen och bara andas in den friska luften. Snart går du förbi grannens staket och råkar missa hunden som är på andra sidan staketet. Hunden flyger upp av ren reflex då den blev skrämd ! I det här fallet är det en Chihuahua. Chihuahuan skäller till och visar dig tänderna på nära håll. Du hoppar till, ryggar tillbaka, kliver bort från staketet. Du hör hundens ägare ropa på hunden men den kommer inte. Hon/han står fortfarande och skäller på dig vid staketet. Du går sedan tillbaka hem och beroende på vem du är, så är frågan vad gör du då? 
   Kände du skillnaden? Det gjorde jag... Den här hunden tycks se lite läskig ut med framtänderna, sitt morrande och sitt icke lyssnande på sin ägare. Men visst skulle din reaktion bli annorlunda... Ditt tänkande skulle skilja sig emot om det var en Rottweiler. Det är inget du tänker på i stunden men det går snabbare att lugna ner sig. Ditt hjärta slutar slå i den enorma hastigheten redan innan du nått din dörr. Därav blir ditt agerande hemma annorlunda. Din tanke att ringa polisen är nu inte lika stor. Det var ju trots allt bara en Chihuahua. Den kan väl inte göra lika stor skada som ett Rottweiler...Eller hur... 

Det här är en läskig tanke...Vem är egentligen orsaken till hundens agerande? Är det hunden? Är den dennes fel att skydda sin familj. Är det dennes fel att du går utanför staketet och den blir skrämd och i ren reflex hoppar upp och börjar skälla? Är det dennes fel?....

Det anser inte jag! Jag hoppas att jag får dig att förstå att det inte är dennes fel. Alla rykten som sprids kring Rottweiler, Pitbull, Amstaff och så vidare är NI...kanske du som sprider utan att veta sanningen... 
   Kanske hunden har haft ett jobbigt liv tidigare, kanske ägaren behandlat hunden på ett så pass dåligt sätt att den har fått psykiska skador. Du vet ingenting utan att fråga! Du vet ingenting vad som kan ha hänt innanför dem grindarna. Du vet ingenting vad hunden fått genomgå innanför ytterdörren. Kanske den blivit slagen av ägaren så att den har fått en rädsla för människor, kanske den varit instängd utan att få träffa andra människor....Det finns mycket den kan ha drabbats utav...eller som jag sa...kanske den bara ville skydda sin familj men vem tror DU nu ligger bakom hundens beteende? Det kan jag berätta. Det är ägaren och bara ägaren! 
   Hunden du möter på gatan, vad vet du om den? Hunden i bilen på parkeringen, vad vet du om den? Hunden i grannens trädgård, vad vet du om den? Ingenting utan att fråga. 

Det finns människor som inte bör ha hund! Sådana som stoppar sin Chihuahua i handväskan och behandlar som ett mjukisdjur eller till och med som ett barn, det är dem som oftast blir farliga! Gör inte det! Låt hunden vara hund, det är så den lär sig. Tyvärr finns det människor som inte verkar förstå.. det är dem jag vill skänka förståelsen till. Därför kommer jag att visa några bilder och videos som jag hoppas får er att bli mer förstående. Jag hoppas också att ni är dem som hjälper mig. Dem som berättar för icke hundkunniga vad som händer, vem som ligger bakom och så vidare. 
Titta på bilderna med öppna ögon, gå in på youtube, titta och se! Blunda inte för verkligheten! Min önskan till er alla är att ni tittar på videos, reagerar, berättar för andra så att vi kan göra skillnad! Genom att bara titta på starka bilder samt videos har ni gjort en insats för djuren. Det är det som får oss att reagera och agera. 

Som några sista saker vill jag nämna sådant som gör mig galen ! Blir så arg på vissa människor! För några veckor sedan cyklade jag förbi några killar med en liten hund och de säger "Gå på henne, gå på henne, bit henne" till hunden! De menade då att hunden skulle bita mig när jag cyklade förbi, jag brydde mig inte då men blev arg i efterhand! Det är sådana människor som inte skall ha hund! Dem säger saker till hunden och hunden förstår direkt, dem är intelligenta ! Dem är smarta! Gör du det kan du djupt ångra dig i framtiden vågar jag att lova! 

Jag kommer nu att visa en bild som ni med ögat ser "Wow livsfarlig hund" men om ni tänker så ska ni bryta tanken genom att säga till er själva "Det är kanske inte alls är hunden som ligger bakom"





Här är en video på mamma Cocos valpar. Underbara och ingen ilska så långt ögat kan nå. Alice är med i kullen.



Det här är mamma COCO samma dag som hon valpar. Min mamma tar i valparna, hjälper dem till tutten och Rottweilern Coco ligger där så lungt och låter oss hjälpa henne. <3

Jag hoppas jag fick er att förstå att ni måste tänka ett steg längre! Tack för att ni tog er tid att läsa. Sprid vidare förståelsen, tillsamman gör vi skillnad!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar