Translate

Sök efter...

tisdag 15 juli 2014

Djurskyddslagen. (VARNAR FÖR STARKA BILDER)

Hej! Nu är jag åter tillbaka efter en lång och härlig dag. Lovade igår natt att komma med ett inlägg om våran svenska djurskyddslag idag, så självklart ska jag hålla mitt löfte.
Djurskyddslagen finns för att ALLA djuren skall behandlas som de förtjänar, det vill säga med omtanke, kärlek och respekt! Alla är individer, alla har ett liv, precis som du. Ett liv som måste vårdas på rätt sätt,  ett liv som måste tas om hand. Det är lätt att tänka att djur är djur och att människor är människor, vi lever i två världar men jag vill inte se det så. Jag vill att du och jag ska se på djur och människor med samma ögon. Det är våran uppgift att skapa en värld där vi alla lever tillsammans.
   Djurskyddslagen innehåller många olika regler för hur djur skall behandlas. Här kommer några som jag själv valt ut då jag tycker att dem är extra viktiga att ta upp.

Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

-Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

-Stall och andra förvaringsutrymmen för djur samt hägn ska ge djuren tillräckligt utrymme och skydd. Stall och andra förvaringsutrymmen för djur ska hållas rena.

-Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

-Djur får inte överansträngas. 
Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt
kan såra eller på annat sätt skada djuret.

Dessa lagar ska vi vara oerhört tacksamma för att de finns i Sverige! Enormt mycket djur blir på det här sättet skyddade från de hemska levnadsvillkoren som djur i många andra länder utsätts för dagligen!    Men ännu ska vi inte tänka att Sverige är perfekt, snarare långt därifrån! Minst tusentals olika djurarter blir fortfarande idag, år 2014 behandlade mycket illa. I fel ägares händer blir dem utsatta för olika typer av djurplågeri. Så som djurmisshandel...misskötsel....svält....och mycket mycket mera! Detta tycker jag borde vara borta ur världen för länge sedan då människan borde vara så pass utvecklad att förstå hur fel det här är! Hur hemskt behandlade de blir! Tyvärr så är det ännu bara ett önsketänkande men i framtiden kan jag tillsammans med er förändra på det. 
   Jag kommer nu att visa er ett klipp på hur grisar i SVERIGE blir behandlade på flera ställen runt om i landet. Dessa grisar har inte fått en skymt utav djurskyddslagen och den rättvisa vi just nu håller på att bygga upp för dem! När ni ser på klippet ska ni vara medvetna om att det endast är en liten del av vad som faktiskt sker i skuggan. Sådant som mörkas, sådant som de ansvariga inte vill att allmänheten ska få reda på. (Uppmärksamma även att "Djurrättsalliansen" benämns) 
Jag vill varna för ganska starka bilder. https://www.youtube.com/watch?v=X75-cD1HHs4 ..........

Innan ni läser vidare vill jag att ni tänker på vad det var ni just såg. Jag vill att ni tänker er in i den situationen. Jag vill att ni känner det djuren kände. 
   Där trampar dem runt i sin egen avföring dagar ut och dagar in....där lever dem sina liv i små små inhägnader...där lever de sina liv som du kanske anser är rätt bara för att dem är djur? Det är så tusentals individer lever sina liv dagligen. MEN DET ÄR DIN OCH MIN UPPGIFT ATT ÄNDRA PÅ DET! Därav började jag att blogga. Det var mitt sätt att som 16 år känna att jag gör någonting, känna att jag gör något för dem.. kanske inte något som märks av idag och inte i morgon men framtiden är ännu inte kommen.... 

Efter att du har läst detta och sett alla bilderna kommer du att reagera. Förhoppningsvis blir din syn på människans sätt att behandla djuren något annorlunda.... kanske reagerar du starkt och när du gör det blir du nyfiken på att ta reda på mer. Du läser på, tittar på bilder, tittar på videoklipp och när du kommit så långt är du redan en god bit på väg! Då kan du stanna upp och fundera på hur du kan göra skillnad, hur du kan hjälpa dessa djur från lidande. Alltid, alltid, alltid finns det något som DU kan göra. 

Varnar åter igen för mycket starka bilder. 



















(Detta är katter som levandes och fullt medvetandes trycks in i trånga burar där dem varken får mat eller vatten på flera dagar. De bara ligger här och väntar på döden. Många katter dör i burarna för att det är trångt och de blir uttorkade. Då ligger det katter i samma bur, levande och döda tillsammans på en ohygienisk plats, utan mat, utav vatten och ännu har lidandet bara börjat. Det ni ser här är katter som väntar på att bli hängda. Många av dem blir inte ens hängda, dem blir flådda levandes. Det innebär att man skär bort pälsen på dem när dem lever för att få skinnet så fint som möjligt till försäljning. Det finns inte ord för detta!!!! INGEN SKA BEHÖVA UTSÄTTAS FÖR DETTA! JAG SKÄMS ÖVER MÄNNISKAN! Över arten! Vem kan göra något sådant???? Tillägger att detta inte sker i Sverige. 

















Detta är en bild från en artikel om över hundra djur som hittades instänga såhär i trånga burar i en bil! Detta är två tigerungar som blivit intryckta på detta viset utan tillgång till rörelsefrihet, mat eller vatten. Tigrarna omhändertogs av polis. 

Jag hoppas att jag fick igång tanken hos er. En tanke som får er att brinna av ilska! Det är den känslan jag vill att ni får fram! Det är den känslan som ni nu kan göra något utav. Låt oss säga att vi ska vara stolta över våran Djurskyddslag, men fortfarande bryts den så låt oss som snart ska ta hand om samhället ändra på detta, göra om och göra rätt. 

Jag kommer snart att fortsätta på det här spåret jag nu kommit in på ett tag framöver.(Djurskydd)  Hoppas ni följer med och tar del av detta.

Tack för att ni tog er tid att läsa, kämpa på för tillsammans gör vi skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar